Preskočiť ponuku Operačný program Integrovaná infraštruktúra

TLAČOVÉ SPRÁVY


Bratislava (29. apríla 2021)

Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal dnes podpísal dve zmluvy, ktorými zaistil financovanie z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra projektom na zvýšenie bezpečnosti vlakovej dopravy.

V súčasnosti prebieha komunikácia na niektorých lokálnych tratiach medzi obsluhou vlaku a dopravnými zamestnancami (dispečeri, výpravcovia a pod.) len prostredníctvom mobilného telefónu. Na mnohých miestach takáto komunikácia vôbec nie je možná, z dôvodu slabého, prípadne žiadneho mobilného signálu. Súčasťou modernizácie železničnej dopravy je aj dispečerizácia tratí. Na dispečersky riadené trate je možný vstup iba vlaku, ktorý má stabilné spojenie dispečera s rušňovodičom.

V rámci projektu „Zvýšenie bezpečnosti železničnej dopravy dodaním a inštaláciou rádiostaníc a BlackBoxov do železničných koľajových vozidiel“ bude dodaných a inštalovaných 54 kusov rádiostaníc do železničných koľajových vozidiel radu 736, 812, 813, 425 a 840, ktoré umožnia komunikáciu medzi rušňovodičom a dispečerom, výpravcom bez potreby mobilného signálu.

Inštalácia 88 kusov BlackBoxov do vlakov zase umožní vyhotovovanie záznamov zvuku zo stanovišťa rušňovodiča, vi-deozáznamu z kamier z čelného pohľadu na trať a videozáznamu priestoru styku zberača a trolejového vedenia. Tzv. „čierne skrinky“ uľahčia vyšetrovanie nehôd a mimoriadnych udalostí. V prípade kamerového alebo akustického záznamu je toto vyšetrovanie jednoduchšie, rýchlejšie a jednoznačnejšie, čo sa pozitívne prejaví aj na kratšom meškaní vlaku spôsobeného nehodou, resp. inou mimoriadnou situáciou. Zariadenia BlackBox umožnia vypracovať analýzu nehodovosti a prijatie rôznych opatrení.

Podpis zmluvy o NFP

Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK) má zmluvou dohodnutý príspevok z OPII vo výške 5 miliónov eur na financovanie projektu. Realizácia je plánovaná do novembra 2023.

Cieľom druhého projektu je rovnako zvýšenie bezpečnosti na železniciach. Inštaláciou moderného vlakového zabezpečovacieho systému (European Train Control System- ETCS) do dvanástich koľajových vozidiel radu 361 sa splní povinnosť, ktorá je pri prevádzke vla-kov pri väčšej rýchlosti ako 120 km/h. V tejto rýchlosti už nie možné zastaviť vlak na vzdialenosť, na ktorú dovidí rušňovodič, preto sa musí spoľahnúť na toto zabezpečovacie zariadenie, ktoré prenáša informácie o prejazdnosti trate rušňovodičovi, prostredníctvom snímačov v koľajsku alebo pomocou GSM signálu. Celoeurópsky používaný systém ETCS vie v prípade prekážky automaticky vypočítať potrebnú silu brzdenia za účelom spomalenia, aby zastavenie bolo nielen bezpečné, ale aj energeticky efektívne. Takéto zariadenia sú na železničných tratiach ako vysielače (už sú inštalované v správe ŽSR) a ako prijímače v rušňoch – aktuálne projekty ZSSK.

Projekt dodanie a inštalácia systému ETCS do HKV 361 – 2. etapa“ je druhou etapou – pokračovaním aktuálne realizovaného projektu „Dodanie a inštalácia ETCS do hnacích dráhových vozidiel radu 361“ financovaného z Nástroja na prepájanie Európy (CEF), pri ktorom bude tento systém inštalovaný do 9 rušňov. Oprávnené náklady oboch projektov sú spolu viac ako 11 miliónov. ZSSK na druhú etapu dostane podľa zmluvy o nenávratnom finančnom príspevku 6,5 milióna eur z OPII. Realizáciou oboch etáp projektu sa zvýši počet vlakov, ktoré budú môcť využívať všetky bezpečnostné aj rýchlostné parametre modernizovaných železničných tratí.

Pri oboch projektoch, ktoré majú vďaka podpísaným zmluvám zabezpečené financovanie, prebieha verejné obstarávanie na dodávateľa.

 







Riadiaci orgán Fotogaléria Hlavné oblasti Odkazy
Ministerstvo dopravy SR

Námestie slobody č. 6
P.O.BOX 100, 810 05 Bratislava
Telefón: 02 5949 4111

Vyhlásenie o prístupnosti

Fotogaléria

Operačný program Integrovaná infraštruktúra je spolufinancovaný z Európskych štrukturálnych a investičných fondov© 2017 MDV SR
Riadiaci orgán:
Ministerstvo dopravy SR
Námestie slobody č. 6, Bratislava