TLAČOVÉ SPRÁVY
Vo Vrútkach pribudol nový dvojčlánkový dieselový vlak z eurofondov
Vrútky (26. júna 2020)
Dnes bola predstavená vo Vrútkach nová dvojčlánková dieselmotorová jednotka (DMJ) 861.1, ktorá je súčasťou projektu „Modernizácia vozového parku ŽKV v rámci OPII - 1. časť“.
„Modernizáciu vozidlového parku na našich železniciach považujem za nevyhnutnosť, je to krok k zvyšovaniu konkurencieschopnosti a najmä lepšieho komfortu pre ľudí. Som veľmi rád, že dnes vidíme konkrétne výsledky aj vďaka eurofondom, ktoré takto dokážeme efektívne využiť na ekologickú formu dopravy,“ uviedol minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal.
Nízkopodlažné DMJ s dieselhydrodynamickým prenosom výkonu sú určené na zabezpečenie dopravy na neelektrifikovaných regionálnych tratiach. DMJ boli objednané v dvoch verziách. Trojčlánkové s kapacitou 171 miest na sedenie (39 ks už ZSSK vlastní) a dvojčlánkové s kapacitou 115 miest na sedenie (celkovo objednaných 14 ks), z ktorých prvú ZSSK predstavila na tlačovej konferencii vo Vrútkach dňa 25. 6. 2020. V rámci výkonov OSD Zvolen je plánované zaradenie prvých dvoch dvojčlánkových DMJ do prevádzky od začiatku júla 2020.
Dvojčlánková jednotka sa používa na tratiach s nižšími tokmi cestujúcich. Jej predpoklad nasadenia je rovnako ako pri trojčlánkovej jednotke v Banskobystrickom, Žilinskom a Trenčianskom kraji, napríklad na tratiach Zvolen – Vrútky, Zvolen – Brezno, či Zvolen – Fiľakovo.
Nové DMJ sú výsledkom projektu „Modernizácia vozového parku ŽKV v rámci OPII - 1. časť“, v rámci ktorého sa nasadí celkovo 21 ks dieselmotorových jednotiek, z čoho 7 trojčlánkových DMJ je už v prevádzke (Banskobystrický, Žilinský a Trenčiansky kraj). Do vozidlového parku ZSSK teraz pribudla dvojčlánková DMJ, prvá zo 14, ktoré majú prísť behom tohto roka. Na základe Zmluvy o poskytnutí Nenávratného Finančného Príspevku (NFP) zo dňa 10. 11. 2017 výšku NFP poskytnutého ZSSK predstavuje suma 74 835 328,10 €. Celkové investičné náklady projektu (bez DPH) sú vo výške 76 999 000,00.
O DMJ 861.1:
- je vybavená klimatizáciou, wi-fi pripojením na internet, informačným a komunikačným systémom pre cestujúcich, kamerovým systémom a systémom na počítanie cestujúcich,
- je prispôsobená osobám so zdravotným znevýhodnením a s obmedzenou schopnosťou pohybu,
- v porovnaní so starším typom DMJ má nový výstražný a komunikačný systém a nástupné dvere s elektrickým pohonom s integrovaným výsuvným schodíkom pre pohodlné nastupovanie a vystupovanie cestujúcich.
Zaujímavou súčasťou výbavy nových DMJ je napríklad systém počítania cestujúcich, ktorý umožňuje počítanie nastupujúcich a vystupujúcich na každej zastávke, evidenciu počtu cestujúcich medzi stanicami a počítanie osôb zo všetkých vstupných dverí. To všetko anonymne – bez toho, aby sa dala určiť identita cestujúcich.
DMJ vychádzajú v ústrety cestujúcim so zníženou schopnosťou pohybu, ktorým sú prispôsobené nielen svojou nízkopodlažnosťou, ale aj vyhovujúcimi toaletami. V každej jednotke sa nachádzajú dve miesta pre invalidné vozíky.
Prehľad základných informácií k novým DMJ:
Typ vozidla |
DMJ 861.0 (trojčlánkové) |
DMJ 861.1 (dvojčlánkové) |
Počet miest na sedenie |
171 |
115 |
Počet miest na státie |
120 |
80 |
Max. prevádzková rýchlosť |
140 km/h |
140 km/h |
Počet obstaraných kusov |
7 |
14 |
Nasadenie |
Banskobystrický, Žilinský a Trenčiansky kraj |
Banskobystrický, Žilinský a Trenčiansky kraj |
Dodávateľ |
ŽOS Vrútky, a. s. (SR) |
ŽOS Vrútky, a. s. (SR) |





Riadiaci orgán | Fotogaléria | Hlavné oblasti | Odkazy |
---|---|---|---|
Ministerstvo dopravy SR Námestie slobody č. 6 P.O.BOX 100, 810 05 Bratislava Telefón: 02 5949 4111 Vyhlásenie o prístupnosti |
![]() |
|
Operačný program Integrovaná infraštruktúra je spolufinancovaný z Európskych štrukturálnych a investičných fondov | © 2017 MDV SR |
---|
Riadiaci orgán: Ministerstvo dopravy SR Námestie slobody č. 6, Bratislava |
---|