AKTUALITY
Prvá tatranská zubačka dorazila na Slovensko
Poprad (15. januára 2021)
Novú ozubnicovo elektrickú jednotku pomenovanú Bradavica s kapacitou 91 miest na sedenie a 88 miest na státie dnes doručili zo Švajčiarska na Slovensko. Ide o prvý z piatich vlakov, ktoré budú slúžiť obyvateľom tatranských obcí i turistom. Od tohto roka budú zabezpečovať prepojenie v rámci siete Tatranskej elektrickej železnice (TEŽ) a ozubnicovej železnice.
Vlak s maximálnou adhéznou rýchlosťou 80 km/h svojimi parametrami spĺňa požiadavky TSI a predstavuje tak účelné vozidlo na úrovni 21. storočia. V nových „električkozubačkách“ je:
- viacúčelový priestor pre prepravu detských kočíkov a sezónnych športových náčiní (bicykle, kolobežky, lyže, sánky, snowboardy, boby); • klimatizovaný priestor;
- použité materiály sú „vandalizmuvzdorné“;
- podlaha je protišmyková;
- zabudovaný moderný vizuálny a akustický informačný systém pre cestujúcich;
- systém počítania cestujúcich;
- wi-fi pripojenie na internet.
Do prevádzky bude prvá jednotka nasadená v prvom polroku a do konca roka 2021 postupne nasadených 5 ďalších pre trate Štrba – Štrbské Pleso, Štrbské Pleso – Starý Smokovec – Poprad a Starý Smokovec – Tatranská Lomnica. Ich mená sú inšpirované štítmi Vysokých Tatier. Po Bradavici pribudne Kostolík, Ganek, Stredohrot a Vysoká.
Historická, stará „zubačka“ bude upravená pre možnosť prevádzky na tratiach OŽ prioritne kvôli mimoriadnym a historickým jazdám, prípadne pre posilové použitie v čase špičky. ZSSK plánuje ponechať dve súpravy týchto jednotiek.
Projekt OPII "Obnova vozidiel ozubnicovej železnice vo Vysokých Tatrách":
- 5 ks elektrických jednotiek (ucelený vlak) a 1 multifunkčný rušeň – projekt EÚ + vlastné zdroje
- celkový objem prostriedkov: 38,8 milióna eur
- predpokladané dodanie: 2021 – 2022
- nasadzovanie: regionálna doprava (tatranské elektrické železnice a ozubnicová železnica – Prešovský kraj)





Zdroj fotografií: Stadler