Project title: Optimalizácia procesov riadenia a prevádzky Zboru väzenskej a justičnej stráže
Location: Slovakia
Supported area: Informatization
Základné informácie o projekte:
Predmetná Žiadosť o poskytnutie nenávratného finančného príspevku, resp. projekt nadväzuje na schválený reformný zámer "Komplexné zvýšenie kvality procesov v podmienkach Zboru väzenskej a justičnej stráže" a na schválenú štúdiu uskutočniteľnosti "Optimalizácia procesov riadenia a prevádzky Zboru väzenskej a justičnej stráže". Paralelne sa realizuje komplementárny projekt Operačného programu Efektívna verejná správa "Zavedenie systému riadenia kvality v Zbore väzenskej a justičnej stráže.
K predmetnému projektu bolo vyjadrené podporné stanovisko Útvaru hodnoty za peniaze, Ministerstvo financií SR, ktoré je zverejnené tu.
Uvedeným projektom budú riešené nasledujúce príležitosti a problémy Zboru väzenskej a justičnej stráže:
- Príležitosť: Podporiť koncepčné zámery v oblasti výkonu väzby a výkonu trestu odňatia slobody, ľudských zdrojov, vzdelávania, legislatívy a informačno-komunikačných technológií v súlade s Koncepciou väzenstva Slovenskej republiky na roky 2011 až 2020;
- Problém: Procesy realizované v rámci životného cyklu klienta (obvinený/odsúdený), cyklu príslušníka/zamestnanca na jednotlivých ústavov sú značne diverzifikované a neefektívne;
- Príležitosť: Optimalizácia procesov v rámci ZVJS s cieľom rozhodovania a riadenia na základe evidencie zozbieraných údajov/dát (tzv. evidence based decision making);
- Problém: Nevyhovujúci stav technických prostriedkov v rámci systému ochrany objektov a stráženia osôb z hľadiska ich výraznej morálnej zastaranosti a prekonanej životnosti. Narastajúci počet súdnych konaní a konaní o dohode o vine a treste má dopad aj na zaistenie bezpečnosti pri predvádzaní väznených osôb na súdy a prokuratúry, do zdravotníckych zariadení, pri strážení väznených osôb v objektoch zdravotníckych zariadení a na pracoviskách zriadených mimo ústavov;
- Príležitosť: Modernizácia elektronického zabezpečenia na báze integrovaného bezpečnostného systému využitím najmodernejších technológií;
- Problém: Pokračujúci nárast obvinených a odsúdených má v rámci súčasných postupov negatívny dopad na zvyšovanie agendy a záťaž pracovníkov zboru;
- Príležitosť: Optimalizované procesy a ich elektronizácia eliminujú dopady a zjednodušia pracovné postupy;
- Príležitosť: Optimalizáciou a elektronizáciou procesov dosiahnuť úsporu administratívnych nákladov.
Cieľom navrhovaného projektu je teda optimalizovať, inovovať a elektronizovať životný cyklus klienta, ako aj inovovať, elektronizovať, modifikovať a zjednotiť postupy zboru za pomoci procesných, manažérskych, informačno-komunikačných nástrojov a periférnych zariadení. V tejto súvislosti je
potrebné spomenúť, že samotný návrh budúcich procesov je súčasťou už realizovaného projektu, resp. projektu v realizácií v rámci Operačného programu efektívna verejná správa s názvom „Zavedenie systému riadenia kvality v Zbore väzenskej a justičnej stráže“.
Pod-ciele projektu:
- Podporiť koncepčné zámery v oblasti výkonu väzby a výkonu trestu odňatia slobody, ľudských zdrojov, vzdelávania, legislatívy a informačno-komunikačných technológií v súlade s Koncepciou väzenstva Slovenskej republiky na roky 2011 až 2020;
- Vytvoriť podmienky v oblasti monitorovania miest, kde môžu byť zadržiavané osoby, ktorým bola obmedzená osobná sloboda a predpoklady integrácie čo najširšieho počtu odsúdených do všeobecnej väzenskej populácie v súlade s odporúčaniami Európskeho výboru na zabránenie mučenia a neľudského či ponižujúceho zaobchádzania alebo trestania;
- Optimalizovať, inovovať a elektronizovať životný cyklus klienta - procesy v rámci evidencie obvinených a odsúdených;
- Optimalizovať, inovovať a elektronizovať životný cyklus klienta - procesy v rámci výkonu väzby a výkonu trestu odňatia slobody;
- Podporiť optimalizáciu a elektronizáciu agendy príslušníka a zamestnanca;
- Posilniť predpoklady pre úspešnú resocializáciu odsúdených – príprava na elektronický spôsob komunikácie s OVM po prepustení.
Oblasť, ktorú navrhovaný projekt adresuje, sa dotýka:
- 5 212 zamestnancov a príslušníkov ZVJS;
- 18 ústavov v pôsobnosti GR ZVJS a viac ako 550 objektov v správe ZVJS;
- 1 687 osôb vo výkone väzby – obvinení (počet ku dňu 10.09.2018);
- 8 803 osôb vo výkone trestu odňatia slobody – odsúdení (počet ku dňu 10.09.2018);
- viac ako 200 zamestnávateľov obvinených a odsúdených - partnerov ZVJS;
- Blízke osôb vo vzťahu k obvineným a odsúdeným;
- Potenciálne všetkých budov súdov, prokuratúry, iných miest (zdravotnícke zariadenia, miesta s výkonom zamestnania obvinených, a pod.) ako aj osôb v ich blízkosti, kde má byť zabezpečená ochrana poriadku a bezpečnosti v súvislosti s obvinenými a odsúdenými.
Napĺňanie cieľov definovaných v strategickom dokumente pre oblasť rastu digitálnych služieb a oblasť infraštruktúry prístupovej siete novej generácie (2014-2020)
Realizácia uvedeného projektu prispeje k dosiahnutiu cieľov predmetného strategického dokumentu a to v nasledujúcich oblastiach:
- rozvoj elektronických služieb:
- posun k službám zameraným na zvyšovanie kvality života;
- posun k službám zameraným na nárast konkurencieschopnosti;
- neustále zlepšovanie služieb pri využívaní moderných technológií.
- podpora eInklúzie:
- posun k službám zameraným na zvyšovanie kvality života
- vytvorenie bezpečného prostredia pre občana, podnikateľa a verejnú správu.
- podpora procesov efektívnej verejnej správy:
- priblíženie verejnej správy k maximálnemu využívaniu dát v zákaznícky orientovaných procesoch;
- optimalizácia využitia informačných technológií vo verejnej správe vďaka platforme zdieľaných služieb;
- bezpečnosť:
- vytvorenie bezpečného prostredia pre občana, podnikateľa a verejnú správu
Uvedený projekt, ako aj jeho výstupy sú v plnom súlade s platnými štandardmi vydanými na základe zákona o informačných systémoch verejnej správy a aktuálne platným výnosom o štandardoch informačných systémoch verejnej správy. Rovnako projekt a jeho výstupy spĺňajú medzinárodný štandard W3C pre dostupnosť v IT. Výstupy projektu budú spĺňať všetky relevantné technické normy ako ISO, EN aSTN. Projekt a jeho realizácia bude prebiehať v plnom súlade so Strategickou architektúrou verejnej správy Slovenskej republiky 2020. Prístup k riadeniu projektu bude spočívať v kombinácií metodiky WATERFALL a AGILNĚHO RIADENIA.
Integrácie a centrálne komponenty projektu:
Integračná platforma ZVJS, ktorá nie je súčasťou projektu, bude budovaná na princípoch SOA (Service-oriented Architecture) architektúry, bude zabezpečovať integráciu s komponentmi v rámci ZVJS ako aj s externými systémami, ďalej bude zabezpečovať sprostredkovanie komunikácie medzi službami komponentov prostredníctvom správ, pričom zabezpečí transformáciu správ a ich obsahu, verifikáciu správ, ich spoľahlivé doručenie a zabezpečenie transparentnosti informácie o pripojených systémoch a technologických rozdieloch pre jednotlivé integrované aplikácie, monitoring a dohľad transakcií (bude možné sledovať výkonnosť celého riešenia a dohľadávať v prípade požiadavky konkrétnu transakciu). Predmetom navrhovaného projektu bude rozšírenie tejto platformy (jej budovanie bude zabezpečené z rozpočtu ešte pred realizáciou tohto projektu). Manažérsky informačný systém ZVJS, ktorý bude nasadený v rámci projektu OP EVS „Zavedenie systému riadenia kvality v Zbore väzenskej a justičnej stráže“ využije vyššie uvedené komponenty a funkcionality, a zároveň bude využívať údaje z jednotlivých evidencií prostredníctvom Data Warehous-u.
Z pohľadu externého prostredia budú IS v správe ZVJS integrované prostredníctvom Integračnej platformy a Modulu procesnej integrácie a integrácie údajov (súčasťou projektu bude integrácia na procesnú časť vzhľadom na to, že sa plánuje realizácie integrácie na CSRÚ) na nasledujúce systémy:
- ÚPVS a spoločné moduly: Modul elektronických schránok, Autentifikačný modul, Modul centrálnej elektronickej podateľne, Modul elektronických formulárov, Notifikačný modul, Modul elektronického doručovania, Modul dlhodobého uchovávania, z dôvodu správnej realizácie procesov elektronickej komunikácie v zmysle zákona o eGovernmente;
- Portál data.gov.sk z dôvodu poskytovania otvorených údajov vo forme datasetov;
- Referenčný Register a identifikátor právnických osôb a podnikateľov z dôvodu získavania údajov o právnických osobách;
- Referenčný Register fyzických osôb, v prípadoch získavania a využívania údajov o fyzických osobách;
- Základné číselníky prostredníctvom Centrálneho metainformačného systému, ak v ňom budú dostupné;
- IS EOO / RTO - Evidencia odsúdených osôb z dôvodu získavania údajov z Registra trestov (výpisy a odpisy);
- IS súdny manažment z dôvodu výmeny údajov v rámci súdnej agendy (rozhodnutia a iné);
- Informačné systémy pátrania v správe Ministerstva vnútra SR – predovšetkým Informačný systém PATROS, ktorý eviduje hľadané osoby (osoby podozrivé zo spáchania trestného činu, osoby, na ktoré bol vydaný príkaz na zatknutie a podobne).
V prípade integrácie na systémy Ministerstva spravodlivosti SR, Ministerstva vnútra SR a Generálnej prokuratúry je možné uvažovať aj o integrácií bod – bod v prípade výmeny operatívnych údajov, ktoré nemajú povahu referenčných údajov. Zamestnanci a príslušníci ZVJS budú zároveň v rámci realizácie ďalších podporných a súvisiacich agend a činností využívať viacero ďalších externých systémov bez priamej integrácie v roli používateľa.
V rámci motivačnej architektúry došlo k posúdeniu architektonických princípov uvedených v NKIVS. Ide o nasledujúce architektonické princípy:
- Zodpovednosť a správa služieb: Každá služba, či už jednoduchá alebo komplexná musí mať jasne definovaného správcu, ktorý zodpovedá za jej poskytovanie, rozvoj a údržbu. Je jasné, ktoré služby sú spravované útvarmi ZVJS, a ktoré sú spravované inými OVM.
- Orientácia na služby: Architektúra verejnej správy je založená na definícii služieb, ktoré odrážajú procesy reálneho sveta. To znamená, že akákoľvek vrstva architektúry verejnej správy (vrstva procesov, IS, technológií) – aj v rámci riešenie ZVJS - komunikuje s okolitým svetom prostredníctvom služieb , ktoré sú konzumované prostredníctvom rôznych kanálov (rozhraní). Zámerom je podporiť digitálnu transformáciu verejnej správy, ktoré bude poskytovať používateľsky prívetivé elektronické služby ako štandard, a to aj pre cezhraničné vybavovanie životných situácií.
- Jeden krát a dosť: Pri interakcii s verejnou správu budú od používateľov systému využívané len tie údaje, ktorými verejná správa doposiaľ nedisponuje.
- Kvalita a spoľahlivosť: Používatelia sa môžu spoľahnúť, že poskytovateľ služieb bude garantovať kvalitu, dostupnosť a spoľahlivosť služieb ZVJS. Napríklad akákoľvek poskytnutá informácia musí byť správna, autentická, aktuálna a úplná.
- Efektívnosť a pridaná hodnota: Informatizácia v rámci ZVJS sleduje najvyššiu hodnotu za peniaze a prebieha na základe kontinuálneho vyhodnocovania nákladov a prínosov. Je v súlade s informatizáciou VS.
- Údaje sú aktíva: Údaje sú aktíva, ktoré majú hodnotu a sú podľa toho riadené a spravované. Každý údajový prvok v rámci riešenia ZVJS má jasne definovaného vlastníka a správcu zodpovedného za jeho správnosť. Je jasné, ktoré údaje sú spravované útvarmi ZVJS, a ktoré sú spravované inými OVM.
- Údaje sú dostupné a zdieľané: Autentifikovaní používatelia budú mať v rámci využitia služieb ZVJS okamžitý prístup ku všetkým údajom na ktoré majú legitímny nárok, či už pre informatívne účely alebo pre naplnenie svojich povinností (referenčné údaje).
- Údaje sú zrozumiteľné: V rámci riešenia ZVJS sa využijú spoločné údajové ontológie a definície konceptov. Koncepty a vzťahy medzi nimi sú konzistentne definované v celej verejnej správe pre danú problematiku a definície sú zrozumiteľné a sú k dispozícii.
- Otvorenosť údajov: Údaje otvorenej vlády musia byť dostupné a prehľadné. Vybrané množiny v legislatíve definovaných údajov nebudú podliehať princípom otvorených údajov. Toto platí aj pre prípad ZVJS.
- Spoločné používanie aplikácií: Aplikácie, ktoré sú jednotne využívané v rámci ZVJS (vo VS) sú preferované pred použitím obdobných aplikácií alebo pred vývojom duplicitných aplikácií. Na tomto princípe je uzákonené aj používanie spoločných modulov v zmysle e-Government zákona.
- Jednoduché používanie aplikácií: Používanie aplikácií ZVJS musí byť jednoduché či už z technického alebo obsahového hľadiska. Použité technológie budú používateľsky prívetivé, takže sa používateľ môže sústrediť na kroky a úlohy, ktoré chce riešiť.
- Modulárnosť: Aplikácie IKT navrhované v rámci riešenia ZVJS sú členené na menšie samostatné časti, ktoré sú prepojené dobre definovanými rozhraniami s cieľom zvýšiť flexibilitu riešení.
- Technologická interoperabilita: Použitý softvér a hardvér musí byť v súlade s definovanými štandardami, ktoré podporujú interoperabilitu údajov, aplikácií a technológií, a to v celom európskom priestore.
- Vládny cloud prednostne: IS alebo aplikácie, ktoré budú v rámci ZVJS rozvíjané alebo implementované budú primárne postavené na využití dostupných služieb vládneho cloudu (IaaS, PaaS alebo SaaS). Nákup vlastného HW/SW sa realizuje len tam, kde nie sú dostatočné alebo dostupné služby vládneho cloudu.
- Bezpečnosť údajov: Údaje budú chránené najmä pred neoprávneným prístupom, manipuláciou, použitím a zverejnením (zachovanie dôvernosti údajov), ich úmyselnou alebo neúmyselnou modifikáciou (zachovanie integrity údajov), pričom budú dostupné v požadovanom čase a v požadovanej kvalite (zachovanie dostupnosti údajov).
- Pravosť údajov: V rámci riešenia ZVJS sa využijú spoločné údajové ontológie a definície konceptov. Koncepty a vzťahy medzi nimi sú konzistentne definované v celej verejnej správe pre danú problematiku a definície sú zrozumiteľné a sú k dispozícii.
- Transparentnosť: Riadenie informačnej bezpečnosti, najmä výkon dohľadu a kontroly, musí byť zabezpečený postupmi, ktoré garantujú ich transparentnosť a opakovateľnosť.
- Auditovateľnosť: Riadenie informačného prostredia v rámci celého riešenia bude pre-používať princípy a pravidlá, ktoré umožnia výkon kontroly a zároveň umožnia generovanie auditných a iných log záznamov s požadovanou úrovňou ich ochrany.
Prijímateľ: Generálne riaditeľstvo Zboru väzenskej a justičnej stráže
Celkové oprávnené náklady projektu: 23 748 110,61 €
Z toho zdroj EÚ: 17 880 664,92 €
Z toho zdroj ŠR: 3 155 411,46 €
Z toho zdroj pro rata: 2 712 034,23 €
Financované z fondu EÚ: Európsky fond regionálneho rozvoja
Stav projektu: V realizácii
Deň účinnosti zmluvy o NFP: 25.09.2019
Predpokladaný termín ukončenia: 10/2023
Dátum poslednej aktualizácie: 13.05.2022
|